Bliv en del af de 5 %, der markedsfører sig rigtigt

Markedsføring kan være en kompleks disciplin, og hele 95 % af virksomheder fokuserer enten på dem selv eller tilpasser deres kommunikation på baggrund af data. Læs hvordan du kan overhale de andre og blive en del af den elitære klub: De 5 %, som markedsfører sig rigtigt og kommunikerer det, de leverer.

Markedsføring kan være en kompleks disciplin, og mange virksomheder falder i fælden med enten at fokusere på dem selv eller at tilpasse deres kommunikation på baggrund af data. Lad os kalde den egocentrerede tilgang for narcissistisk markedsføring og den datadrevne for slesk markedsføring.

Hele 95 % af virksomheder begår en af de to ovennævnte fejl – den narcissistiske eller sleske fremgangsmåde. Der er derfor stor chance for, at det også gælder din markedsføring – altså lige nu.

Bare rolig. Der er en måde, hvorpå du hurtigt kan overhale de andre og komme foran de 95 %, der laver samme fejl – og blive en del af den elitære klub: De 5 %, som markedsfører sig rigtigt og kommunikerer det, de leverer.

Lad os dykke ned i, hvad narcissistisk og slesk markedsføring betyder, og hvordan du kan undgå dem.

Narcissistisk markedsføring: Fokus på egne holdninger

Narcissistisk markedsføring tager udgangspunkt i egne holdninger og erfaringer fra dig selv såvel som chefen, marketingafdelingen, bestyrelsen osv. Det handler om, hvad virksomheden synes er bedst, uden nødvendigvis at tage hensyn til, hvad kunderne egentlig ønsker.

Eksempler:

  • “Jeg synes, vi skal fange folk til nyhedsbrevet med en pop-up.”
  • “Vi skal helt klart have flere billeder. Ingen gider at læse lange tekster.”
  • “Ej, denne Canva-skabelon er flot! Den bruger vi.”

Slesk markedsføring: Tilpasning ud fra data

Den sleske markedsføring handler derimod om at tilpasse sig ud fra situationen, kunden eller data. Det er en reaktiv tilgang, hvor markedsføringen konstant skifter form alt efter, hvad der anses som populært eller effektivt lige nu.

Eksempler:

  • “På Facebook er vi sjove, men på LinkedIn er vi seriøse.”
  • “Alle er på TikTok, så det skal vi også være.”
  • “Lad os oprette en podcast – det har min nabo haft stor succes med.”

Begge tilgange skader dit brand og spilder din tid (og penge)

Ovenstående måder at lave markedsføring på fører til flere problemer:

  • Der opstår interne diskussioner pga. forskellige synspunkter.
  • Din markedsføring er mudret med mange budskaber.
  • Dit brand virker utroværdigt.
  • Du tiltrækker kunder med forskellige præferencer, hvilket gør det svært at opbygge en loyal kundebase.

Så hvad er løsningen?

Nøglen til succes med Emotionelle Kundetyper©

80 – 90 % af alle vores købsbeslutninger træffes på baggrund af emotioner – ubevidste følelser. Det er ud fra den viden, værktøjet Emotionelle Kundetyper® er udsprunget. Løsningen er baseret på videnskab, salgspsykologi, over 3000 business cases og trendforskning.

Emotionelle Kundetyper© drejer sig om at sikre, at du som virksomhed kommunikerer det, du leverer. Dette segmenteringsværktøj giver dig konkrete retningslinjer og et tydeligt billede af, hvem du er som virksomhed, og hvordan du skal kommunikere til dine kunder. Ved at fokusere på én kundetype kan du skabe en klar og konsistent kommunikation, der opbygger tillid og loyalitet.

Innovativt segmenteringsmetode med fokus på implementering

Det bedste af det hele er, at værktøjet går længere end teorien – det består af praktiske guidelines såsom ordlister, farveguides, uddannelse og retningslinjer for, hvad vi mennesker motiveres af – helt konkret!

Med Emotionelle Kundetyper© ved du præcis, hvilke følelser du skal appellere til, og hvordan du bedst kommunikerer til din målgruppe. Dette skaber en stærk og troværdig branding, der tiltrækker de rigtige kunder og opbygger langvarige relationer.

Hvis du ønsker at tilhøre de 5 % af virksomheder, der ikke begår ovenstående fejl, skal du tage det første skridt med en kundetyperådgivning. Dette vil give dig den nødvendige klarhed og vejledning til at kommunikere effektivt med Emotionelle Kundetyper©.

Relaterede opslag