AIs eksplosive vækst i billedproduktion
Ifølge Everypixel var der i august 2023 blevet skabt næsten 15,5 milliarder AI-genererede billeder på bare ét år.
Selvom jeg er vild med AI-genererede billeder, og jeg gik amok i at promte mig frem til det ene kunstige billede efter det andet i Midjourney, så kunne det ikke erstatte følelsen af selv at have taget et fotografi – af en ægte lokation og af ægte mennesker.
Men lige så stolt jeg er over at tage et godt billede selv, er jeg over at bruge AI. Jeg ser det som en styrke at kunne begge dele, få dem til at spille sammen og skabe bedre resultater.
AI som naturlig udvikling i min billedredigering
Siden jeg for alvor lærte at bruge Photoshop i 2010, har jeg brugt værktøjet til at trylle med allerede taget billeder. Jeg har ofte kunnet redde det perfekte skud ved at bytte ansigter, når nogen blinkede – noget jeg har gjort brug af flere gange ved gruppebilleder.
Jeg har også flere gange oplevet, at jeg ved portrætfotografering har gjort folk mere trygge ved at vide, at jeg kan Photoshop. Det kan være, de havde fået en plet på skjorten eller uren hud, som pludseligt dukkede op, men som jeg kan retouchere væk efterfølgende.
I dag tager jeg det endnu videre med AI som integreret del af Photoshop. Dette giver mig mulighed for at udvide billeder samt fjerne eller tilføje objekter, og det resulterer i en utrolig stor frihed. For mine kunder betyder det, at vi sikrer de rigtige formater, får mere anvendelige billeder på tværs af forskellige platforme og et pænere slutresultat.
Betyder justeringerne, at billederne ikke længere er ægte? Ikke i min optik.
AI som værktøj til optimering, ikke som erstatning
Jeg ser ikke AI som erstatning for ægte billeder. Jeg ser det som et supplement eller som et værktøj til optimering.
Når jeg kombinerer det bedste fra begge verdener, kan jeg modellere min billeder, som jeg vil og dermed opnå større kontrol over resultatet og den efterfølgende implementering. Således undgår mine kunder at være nødsaget til at vælge det næstbedste billede.
Autenticitetens værdi i en plastikverden
I takt med at autenticiteten, etikken og kvaliteten daler på brands og de produkter, vi kan købe, søger vi det ægte så meget, vi kan.
Naturen er lige nu en kæmpe trend, og mange begynder så småt at skrue ned for deres forbrug. Det resulterer i, at vi som forbrugere tænker mere over verdenen omkring os, går i retning af gør-det-selv-løsninger, makeovers, trinvise forbedringer, deleøkonomi og i det hele taget det naturlige.
Balancen mellem teknologi og tradition
Men vi kan heller ikke skrue knappen fra 100 til 0 og slå os selv tilbage til stenalderen. For de fleste er ikke interesserede i at leve uden telefon, computer, bil eller vores Netflix-konto – selvom det helt sikkert ville være sundere for vores mentale helbred med en teknologisk timeout. Det er en balancegang, og det er ikke sort-hvidt.
Hestevognen blev udskiftet med bilen, teater med TV og pen og papir med computeren. Men teknologien udslettede ikke forgængerne. Begge dele eksisterer stadigvæk, og du kan vælge at gå i teatret og skrive i hånden, hvis du hellere vil det. Ligesom du kan tage cyklen eller bruge benene fremfor at køre på arbejde i bil eller på dit elektriske løbehjul.
Jeg mener, vi skal omfavne de muligheder, som teknologien giver os, uden at miste grebet om det autentiske og menneskelige. AI kan løfte vores arbejde ved at fjerne begrænsninger, optimere processen og åbne for nye kreative veje – men det er dit talent, din kreativitet og din evne til at fange det ægte, der gør forskellen.